Naar hoofdcontent van deze pagina
De pagina voorlezen met gebruik van ReadSpeaker

Onze dienstverlening

Uw gemeente

Een afspraak maken bij de gemeente doet u telefonisch via nummer (030) 63 92 611 of online. Maak alleen een afspraak als dat echt nodig is of als het spoed heeft.

U kunt alleen een afspraak maken voor:

  • Aangifte overlijden
  • Aangifte geboorte
  • Erkenning geboren kind
  • Erkenning ongeboren kind
  • Inschrijving buitenland

De maatregelen tegen het coronavirus hebben gevolgen voor onze dienstverlening.


naar boven

Ophalen of wegbrengen afval

Afval wordt volgens de normale planning opgehaald, zie www.mijnafvalwijzer.nl. Om grof vuil of snoeiafval te laten ophalen, maakt u online een afspraak.

Milieustraat

Het is de laatste weken erg druk bij de milieustraat/het afvalscheidingsstation. Vanwege de drukte zijn er vaak  wachttijden.

Wij verzoeken u voorafgaand aan uw bezoek zo veel mogelijk afval thuis te verzamelen, om zo het aantal keer dat u het afvalscheidingsstation bezoekt te minimaliseren.

Kom zeker niet als u klachten heeft zoals verkoudheid of keelpijn.

Hou minimaal 1,5 meter afstand tot andere en hou er rekening mee dat er maar één persoon per huishouden uit de auto mag op het afvalscheidingsstation. Gelieve ook geen kleine kinderen mee te brengen.

De milieustraat is geopend van dinsdag t/m zaterdag tussen 8.30–16.00 uur. Er kan om legitimatie met bijbehorend recent poststuk worden gevraagd. Gelieve dat mee te nemen.


naar boven

Burgerzaken

Er zijn minder beschikbare afspraakmomenten. Om een afspraak te maken, kunt u telefonisch contact met ons opnemen op (030) 63 92 611. Maak alleen een afspraak als dat echt nodig is of als het spoed heeft.

Het is spoed wanneer:

  • Het reisdocument noodzakelijk is voor het uitoefenen van uw beroep en het document binnen 2 weken verloopt. Dit geldt ook voor rijbewijzen
  • Het reisdocument noodzakelijk is om te reizen.
  • U niet meer in bezit bent van een reisdocument/rijbewijs door diefstal of verlies.

Vanwege de coronamaatregelen zijn de openingstijden gewijzigd:

  • Burgerlijke stand: maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 12:00 uur
  • Burgerzaken: maandag, woensdag en donderdag van 9:00 tot 13:00 uur, dinsdag van 13:00 tot 17:00 uur en vrijdag van 13:00 tot 16:00 uur.
  • Reisdocumenten en rijbewijzen kunnen op alle werkdagen tussen 9.00 uur en 16.00 uur (dinsdag tot 17.00 uur) worden opgehaald. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken.

Heeft u al een geplande afspraak staan bij de gemeente?

Als u klachten heeft als verkoudheid, hoesten, al dan niet in combinatie met koorts, annuleer dan de afspraak via de bevestigingsmail. Ook als u geen klachten heeft, maar liever niet komt, kunt u de afspraak annuleren via de bevestigingsmail.

Annuleer niet als de afspraak een spoedeisende zaak betreft, bijvoorbeeld aangifte van geboorte of overlijden. Deze afspraken gaan door.

Rijbewijs

Het CBR hervat de dienstverlening. Vanaf woensdag 13 mei kunnen kandidaten weer theorie-examen doen. Vanaf 18 mei komen daar diverse praktijkexamens, tussentijdse toetsen en rijtesten bij.

Tot slot starten ook de cursussen ‘alcohol’ en ‘verantwoord rijgedrag’, en de onderzoeken naar rijgeschiktheid en rijvaardigheid. Zie voor nadere informatie de website van het CBR.

Verloopt uw rijbewijs de komende maanden? Dan hoeft u zich geen zorgen te maken. De overheid zorgt voor een tijdelijke oplossing door de geldigheid automatisch te verlengen tot 1 juni.

Uittreksels

Uittreksels kunt u online aanvragen. Deze sturen wij, zoals gebruikelijk, per post naar u op.

Trouwen

Kosteloze huwelijken (met maximaal 7 aanwezigen) kunnen plaatsvinden in het gemeentehuis, met inachtneming van de 1,5 meter afstand. Overige trouwerijen, binnen en buiten het gemeentehuis, mogen plaatsvinden met maximaal 30 aanwezigen en met inachtneming van 1,5 meter afstand tussen personen.

Trouwerij annuleren/verplaatsen?

Wilt u uw trouwerij annuleren of verplaatsen? Neemt u dan telefonisch contact met ons op.


naar boven

Veiligheid en handhaving

De gemeentelijke toezichthouders (BOA’s) houden, samen met de politie, toezicht op het naleven van de coronaregels. Daarnaast nemen zij reguliere meldingen en klachten in behandeling. Afhankelijk van de urgentie ondernemen zij actie.


naar boven

Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)

Bij WIL kunt u terecht voor een tijdelijke bijstandsuitkering, begeleiding naar werk, hulp bij schulden en financiële ondersteuning. WIL voert ook rijksregelingen uit ter ondersteuning van zelfstandige ondernemers die door de coronacrisis in financiële problemen zijn gekomen.


naar boven

Emigratie en inburgering

Alle inburgeringsexamens zijn tot en met 19 mei afgelast. DUO regelt een nieuw inburgeringsexamen voor u. Voor actuele informatie over uw inburgeringsexamen zie www.inburgeren.nl.


naar boven

Omgevingsloket

U kunt bij het omgevingsloket terecht met vragen over wonen en de leefomgeving. Heeft u een vraag over nieuwbouwprojecten, wilt u verbouwen of bent u benieuwd of u een vergunning nodig heeft om die boom in de tuin te kappen? Neem dan contact op met het omgevingsloket via omgevingsloket@houten.nl of tel. (030) 6392 611.


naar boven

Parkeervergunning

Het aanvragen van een parkeerontheffing kunt u digitaal regelen. Of u kunt contact met ons opnemen via het nummer 030 6392611 of mailen naar gemeentehuis@houten.nl.

Print Icoon printen