Naar hoofdcontent van deze pagina
De pagina voorlezen met gebruik van ReadSpeaker

'Utrecht Region' genomineerd voor Nationale Citymarketing Award

01 februari 2018

Werk aan de Waalse Wetering

De ‘Regiomarketingstrategie internationaal toerisme’ van regio Utrecht is één van de drie genomineerden voor de Nationale Citymarketing Award. Deze prijs wordt op 6 februari uitgereikt door Netwerk Citymarketing Nederland tijdens het jaarlijkse congres. De nominatie is een mooie erkenning van vakspecialisten voor het werk van de regiomarketeers. Dit project valt vooral op door de manier van samenwerken tussen de citymarketingorganisaties, VVV’s, gemeenten en provincie. Ook Houten is actief in dit samenwerkingsverband.

Grenzen loslaten

Een toerist ziet geen gemeentegrenzen. Een toerist die de stad Utrecht bezoekt is interessant voor de regio en andersom. City- en regiomarketingorganisaties in regio Utrecht  hebben daarom een gezamenlijke toeristische regiomarketingstrategie ontwikkeld voor ‘Utrecht Region’ (van Bunschoten tot aan Leerdam en van Woerden tot aan Amersfoort/Woudenberg). Daarbij wordt de regio in het geheel als één toeristische bestemming gepositioneerd. Het doel is nieuwe bezoekers aantrekken en bezoekers die al in de regio zijn spreiden door de regio.  Vanaf 1 maart 2018 worden marketingmiddelen ingezet richting toeristen uit Duitsland, België en Nederland met interesse in citytrips, erfgoed, fietsen en wandelen.

Gezamenlijk investeren maakt regio sterker

Wat maakt dit project bijzonder? De ‘Utrechtse manier’ van samenwerken: een coalitie van marketingorganisaties. Iedereen is gelijk, niet één stad of gebied is het belangrijkst of ‘de baas’. De samenwerking werkt op 4 niveaus door: bestuurlijk, ambtelijk, marketingstrategisch en uitvoerend (vvv's). Het toeristische regiomarketingplan wordt ondersteund door 14 gemeenten en Provincie Utrecht. “Juist voor een kleine regio als de Kromme Rijnstreek is de samenwerking van groot belang. Wij hebben met de forten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie, kastelen en buitenplaatsen van de Langbroekerwetering en historisch Wijk bij Duurstede veel te bieden voor de toerist. Door gezamenlijke marketing en promotie is het bereik veel groter en kunnen we deze toerist ook daadwerkelijk verleiden ons gebied te bezoeken.” aldus Herman Geerdes, wethouder van Gemeente Houten. Ook Wil Kosterman, wethouder van de Gemeente Wijk bij Duurstede is blij met de nominatie. “Ook Wijk bij Duurstede doet mee. Onze streek heeft zo veel te bieden, op korte afstand van elkaar. Slim om dat te verbinden!”

Op 6 februari wordt duidelijk of de coalitie van Utrechtse marketingorganisaties wint. De andere genomineerde projecten zijn van Marketing Oost (regio Zwolle) en Gemeente Den Haag. De vakjury geeft elke genomineerde een score, die voor 50% meetelt voor het uiteindelijke resultaat. De andere 50% wordt bepaald door stemming van de deelnemers aan de Dag van de Citymarketing, naar aanleiding van korte presentaties per genomineerde (pitches). Aan het einde van de dag wordt er één prijs uitgereikt.

Print Icoon printen