Ik ben zorgaanbieder Wmo
Onderaannnemerschap Wmo
In deze bijlage (pdf, 141 KB) treft u, hoofdaanbieder, de werkinstructie aan hoe u een aanvraag indient om akkoord te krijgen op een partij die u in onderaanneming wilt contracteren.
Nieuwsbrief RBL januari 2024 (pdf, 291 KB)
Handreiking proces aanvragen/wijzigen AGB-code voor berichtenverkeer iJw/iWmo (pdf, 615 KB)
Tarieven 2024
- Tarievenlijst Wmo BG 2024 (pdf, 123 KB)
- Tarievenlijst Wmo IB 2024 (pdf, 108 KB)
- Tarievenlijst Wmo HO 2024 (pdf, 92 KB)
Tarieven 2023
- Tarievenlijst Wmo IB 2023 (pdf, 106 KB)
- Tarievenlijst Wmo IB 2022 (pdf, 345 KB)
- Tarievenlijst Wmo BG 2023 (pdf, 139 KB)
- Tarievenlijst Wmo HO 2023 (pdf, 92 KB)
Tarieven 2021/2022
Aanbestedingsdocumenten Wmo Individuele Begeleiding (IB) 2022
- Bijlage 1 - Inschrijfformulier (pdf, 39 KB)
- Bijlage 2 - Volmacht (pdf, 22 KB)
- Bijlage 3 - Uniform Europees Aanbestedingsdocument (pdf, 2 MB)
- Bijlage 4 - Programma van Eisen (pdf, 276 KB)
- Bijlage 5 - Concept raamovereenkomst (pdf, 376 KB)
- Bijlage 6 - Werkwijze productindeling (pdf, 319 KB)
- Bijlage 7 - Product- en tarievenblad (pdf, 345 KB)
- Bijlage 8 - Referentieverklaring (pdf, 70 KB)
- Bijlage 9 - Rapport Kostprijsonderzoek (pdf, 874 KB)
- Bijlage 10 - Naar maantarieven Voor Wmo IB (pdf, 339 KB)
- Bijlage 11 - VNG model algemene inkoopvoorwaarden (pdf, 346 KB)
- Bijlage 12 - Social Return (pdf, 208 KB)
- Bijlage 13 - Standaard Administratie Protocol (SAP) (pdf, 1 MB)
- Bijlage 14 - Begrippenlijst (pdf, 179 KB)
- Bijlage 15 - Consultatie vraag en antwoord (pdf, 138 KB)
- Inschrijfleidraad (pdf, 407 KB)
- Nota van Inlichtingen 1 (pdf, 312 KB)
- Nota van Inlichtingen 2 (pdf, 211 KB)
- Addendum Wmo IB 2023 (pdf, 145 KB)
Aanbestedingsdocumenten Huishoudelijke Ondersteuning 2020
- Aanmeldingsdocument Huishoudelijke ondersteuning regio Lekstroom (pdf, 530 KB)
- Bijlage 1 - Inschrijfformulier (pdf, 326 KB)
- Bijlage 2 - Productomschrijving (pdf, 388 KB)
- Bijlage 3 - Tarieven en onderbouwing (pdf, 518 KB)
- Bijlage 4 - Programma van Eisen (pdf, 475 KB)
- Bijlage 5 - Deelovereenkomst HO (pdf, 261 KB)
- Bijlage 6 - Overzicht (geografische) werkgebieden (pdf, 267 KB)
- Bijlage 7 - Tussentijdse toetreding (pdf, 338 KB)
- Bijlage 8 - Administratie en declaratieprotocol (pdf, 413 KB)
- Bijlage 9 - VNG model algemene inkoopvoorwaarden (pdf, 346 KB)
- Bijlage 10 - a Uniform europees aanbdocument (pdf, 268 KB)
- Bijlage 10 - b Handleiding UEA (pdf, 762 KB)
- Bijlage 11 - Volmacht tekeneningsbevoegdheid (pdf, 231 KB)
- Bijlage 12 - Akkoordverklaring (pdf, 298 KB)
- Bijlage 13 - Referentieformulier (pdf, 341 KB)
- Bijlage 14 - Social Return (pdf, 515 KB)
- Bijlage 15 - Checklist (pdf, 288 KB)
- Addendum Wmo HO 2023 (pdf, 63 KB)
Aanbestedingsdocumenten Wmo Begeleiding Groep 2015
- Basisovereenkomst
- Deelovereenkomst maatwerkvoorziening Wmo
- Kwaliteitscheck (pdf, 81 KB)
- Eigen Verklaring
- Protocol Calamiteitentoezicht
- Werkafsprakenboek (pdf, 223 KB)
- Accountantsprotocol
- Begeleidende brief voorstel aanbieders en addendum
- Addendum deelovereenkomst Jeugdhulp Wmo 2020
- Bijlage op addendum
- Addendum Wmo BG 2016 (pdf, 144 KB)
- Addendum Wmo BG 2017 (pdf, 372 KB)
- Addendum Wmo BG 2018 (pdf, 488 KB)
- Addendum Wmo BG 2019 (pdf, 224 KB)
- Addendum deelovereenkomst Wmo 2022 (pdf, 143 KB)
- Addendum Wmo BG 2023 (pdf, 362 KB)
- Addendum Wmo BG 2024 (pdf, 131 KB)
Graag vraagt de Regionale Backoffice Lekstroom (RBL) uw aandacht voor de financiële afsluiting van het boekjaar 2023 voor de Wmo. De RBL maakt hiervoor gebruik van het Landelijk accountantsprotocol financiële productieverantwoording Wmo en Wmo 2023.
Er zijn in 2023 drie momenten waarop wij, middels het Verantwoordingsformat 2023 Wmo, informatie van u vragen.
- Wij verzoeken u uiterlijk vóór 1 februari 2024, per gemeente, op productniveau een voorlopige inschatting van de omzet over 2023 aan te leveren. Deze informatie hebben de regiogemeenten nodig om hun voorlopige jaarafsluiting te maken. Voor het doorgeven van de omzetschattingen hanteert u het format Verantwoordingsformat 2023 Wmo (zie bijlage).
- U levert bij de RBL alleen het ingevulde Excelbestand aan, de voorlopig inschatting hoeft niet ondertekend te worden!
- Vervolgens vragen wij u uiterlijk vóór 1 maart 2024, conform het landelijke protocol, per gemeente de concept opgave van uw productie(omzet) aan te leveren, wederom op productniveau. Ook hiervoor vragen wij u nadrukkelijk het format Verantwoordingsformat 2023 Wmo te hanteren (zie bijlage).
U levert bij de RBL alleen het ingevulde Excelbestand aan, de voorlopig inschatting hoeft niet ondertekend te worden! - Afsluitend vragen wij u om, conform het landelijke protocol, uiterlijk vóór 1 april 2024 uw definitieve verantwoording 2023 aan te leveren.
U levert bij de RBL het ingevulde Excelbestand aan, plus een ondertekende versie (bijvoorbeeld in PDF), plus de controleverklaring van de accountant.
Wanneer levert u een Bestuurdersverklaring aan of een Accountantsverklaring?
Voor zorgaanbieders met een omzet binnen de regio Lekstroom tot en met € 50.000,- gebeurt dit middels een zogenaamde Bestuurdersverklaring (zie brief Bestuurdersverklaring Wmo in de bijlage).
Voor zorgaanbieders met een omzet binnen de regio Lekstroom vanaf € 50.000 gebeurt dit middels een Financiële Productieverantwoording, voorzien van een controleverklaring van een gecertificeerde accountant.
N.B: Hoewel in de toelichting bij het landelijke protocol een adviesgrens van
€ 125.000 wordt genoemd, hebben de colleges van B&W van de Lekstroomgemeente besloten om vast te houden aan het grensbedrag van € 50.000. Deze beslissing was nodig voor de RBL als organisatie om ook zelf aan de eisen van de jaarlijkse verantwoording te kunnen voldoen.
Eventuele meerkosten (naar aanleiding van de continuering van de zorg tijden corona epidemie)
De financiële verantwoording in het Sociaal Domein (Wmo en Wmo) ziet er door de coronamaatregelen zoals de continuïteitsbijdrage- en de meerkostenregeling anders uit dan in de jaren voor de coronacrisis. VNG, BZK, VWS, Zorgbranches, NBA (beroepsorganisatie van accountants) en het Ketenbureau i-Sociaal Domein hebben gezamenlijk een aanpak opgesteld voor de financiële afwikkeling van de corona-compensatie 2022, voor de regio Lekstroom betreft het hier uitsluitend de meerkostenregeling.
Uitgangspunt bij deze aanpak is de balans tussen behoeften van zorgfinanciers (gemeenten) aan informatie en de mogelijkheden van zorgaanbieders om daar redelijkerwijs aan te voldoen. Daarmee wordt de verantwoording over het jaar 2023 uitvoerbaar gehouden en worden onnodige administratieve lasten voorkomen.
Leveranciers die zich in 2023 beroepen op eventueel gemaakte meerkosten (bijv. hulpmiddelen) verantwoorden dit middels de Bijlage-corona-compensatie-Wlz_Zvw_Wmo_Jw_FZ-2022.
U vindt het Verantwoordingsformat 2023 Wmo, het landelijke accountantsprotocol 2023 en de bijbehorende Bijlage-corona-compensatie-Wlz_Zvw_Wmo_Jw_FZ-2022 ook via onderstaande weblink van het i-Sociaal Domein:
Bestanden · Administratieve en financiële processen en verantwoording · Ketenbureau i-Sociaal Domein
Als u vragen heeft over de Verantwoording 2023, vragen wij u contact op te nemen met de Regionale Backoffice Lekstroom via het e-mailadres: verantwoording@regiolekstroom.nl
Mocht u problemen ondervinden met declaraties dan vragen wij u zo spoedig mogelijk contact op te nemen met onze administratie via het e-mailadres: administratiewmo@regiolekstroom.nl
18 april 2024
Agenda overlegtafel Wmo HO (pdf, 20 KB)
Verslag overlegtafel Wmo HO (pdf, 459 KB)
16 april 2024
Agenda overlegtafel Wmo BG (pdf, 20 KB)
Verslag overlegtafel Wmo BG (pdf, 373 KB)
Agenda overlegtafel Wmo IB (pdf, 21 KB)
Verslag overlegtafel Wmo IB (pdf, 423 KB)
7 november 2023
Agenda overlegtafel Wmo BG en KV (pdf, 20 KB)
Verslag overlegtafel Wmo BG en KV (pdf, 28 KB)
Addendum deelovereenkomst Wmo BG (pdf, 125 KB)
6 november 2023
Verslag overlegtafel Wmo IB (pdf, 92 KB)
Brief indexering Wmo IB (pdf, 39 KB)
2 november 2023
Agenda overlegtafel Wmo HO (pdf, 20 KB)
Verslag overlegtafel Wmo HO (pdf, 84 KB)
Brief indexering Wmo HO (pdf, 88 KB)
6 juni 2023
Agenda Overlegtafel Wmo BG (pdf, 19 KB)
23 mei 2023
Agenda Overlegtafel Wmo IB (pdf, 56 KB)
Verslag Overlegtafel Wmo IB (pdf, 136 KB)
Terugkoppeling Zorgmarkt (pdf, 269 KB)
15 mei 2023
Verslag bijeenkomst kostprijsonderzoek Wmo HO (pdf, 76 KB)
19 december 2022
Verslag extra Overlegtafel Wmo HO (pdf, 189 KB)
15 november 2022
Verslag overlegtafel Wmo HO (pdf, 157 KB)
14 november 2022
Verslag overlegtafel Wmo BG/IB (pdf, 203 KB)
14 juni 2022
Verslag overlegtafel Wmo HO (pdf, 110 KB)
24 mei 2022
Verslag overlegtafel Wmo (pdf, 129 KB)
14 oktober 2021
Verslag overlegtafel Wmo (pdf, 163 KB)
Addendum deelovereenkomst Wmo 2022 (pdf, 128 KB)
Tarieven Wmo 2022 (pdf, 79 KB)
17 juni 2021
Verslag overlegtafel Wmo (pdf, 113 KB)
24 september 2020
Presentatie digitale overlegtafel Wmo (pdf, 1 MB)
Verslag digitale overlegtafel (pdf, 163 KB)
Verslag lastenverlichting (pdf, 101 KB)
Bijlage lastenverlichting (pdf, 431 KB)
Addendum deelovereenkomst Jeugdhulp en Wmo 2021 (pdf, 191 KB)
11 februari 2020
19 november 2019
1 oktober 2019
17 september 2019
26 juni 2019
Presentatie marktconsultatie inkoop W (pdf, 464 KB)mo
Addendum
Begeleidende brief voorstel aanbieders en addendum (pdf, 183 KB)
Addendum deelovereenkomst Jeugdhulp Wmo 2020 (pdf, 95 KB)
Bijlage op addendum (pdf, 158 KB)
Agenda's en verslagen 2019
15 oktober 2018
30 januari 2018
Addendum
Agenda's en verslagen 2018
6 december 2017
- Brief Addendum Wmo voor 2018 (pdf, 488 KB)
- Verslag 6 december 2017 (pdf, 151 KB)
- Agenda 6 december 2017 (pdf, 113 KB)
- Wmo voorstel kwaliteitseisen concept laatste versie (pdf, 299 KB)
- Concept verslag Wmo overlegtafel 01-11 (pdf, 238 KB)
- Productomschrijving Tijdelijk beschermd wonen LVB+ (pdf, 333 KB)
1 november 2017
Agenda's en verslagen 2017
22 november 2016
- Agenda (pdf, 116 KB)
- Conceptverslag (22/11/2016) (pdf, 172 KB)
- Voorstel omschrijving Ondersteuning Maatschappelijke deelname (pdf, 327 KB)
- Voorstel tarieven (pdf, 78 KB)
- Verslag 29 augustus 2016 (pdf, 273 KB)
Agenda's en verslagen 2016
De deelovereenkomst voor de zogenaamde overgangsklanten loopt 31/12/2015 af. De deelovereenkomst voor nieuwe cliënten is afgesloten voor vijf jaar met uitzondering van de tarieven en de financieringsvorm.
Tijdens de fysieke overlegtafel op 30 september 2015 is afgesproken, dat de prijzen zoals deze gelden voor 2015 ook voor 2016 zullen gelden. Zie verslag (pdf, 175 KB). De financieringsvorm blijft ongewijzigd en de SROI verplichting zal nog niet ingaan per 2016. Midden december 2015 is aan alle contractpartijen het addendum (pdf, 144 KB) gestuurd behorend bij de deelovereenkomst nieuwe klanten. In dit overzicht (pdf, 222 KB) staan de benodigde CAK-codes.
Er is tijdens de overlegtafel op 30 september ook afgesproken, dat er in 2016 een aantal inhoudelijke overlegtafels zullen worden georganiseerd om samen de benodigde transformatie steeds meer vorm te geven. Per inhoudelijk overlegtafel zal gekeken worden, welke partijen hiervoor het beste kunnen
Partijen die aan de Fysieke overlegtafel hebben deelgenomen
De volgende partijen hebben deelgenomen aan de fysieke overlegtafel: Lister, Stichting Vitras/CMD, Reinaerde, Zorgspectrum, Stichting Altrecht, Stichting Boogh, Abrona, Axioncontinu, Rivas, Syndion en Vereniging van Zorgboerderijen (regio Utrecht).
Agenda's en verslagen 2015
Wmo Ten behoeve van de zorginkoop voor 2015 hadden de Lekstroomgemeenten (Houten, Nieuwegein, Lopik, Vianen en IJsselstein) welzijns-, zorgorganisaties en vertegenwoordigers van de Wmo-raden uitgenodigd voor deelname aan de zogenaamde Fysieke Overlegtafels. De overige zorgaanbieders waren digitaal aangesloten. Op deze wijze zijn de Lekstroomgemeenten tot concrete afspraken voor de nieuwe Wmo gekomen. In onderstaande paragrafen de overeenkomsten die tot stand zijn gekomen.
Deelovereenkomst voor Overgangsklanten t.b.v. 2015
De deelovereenkomst maatwerkvoorziening begeleiding overgangsrecht (pdf, 1 MB) is op 4 november 2014 vastgesteld door de colleges van de individuele Lekstroomgemeenten. Zie ook het persbericht (pdf, 597 KB), dat op 7 november 2014 is uitgegaan. Deze overeenkomst is inmiddels door de zorgaanbieders, die begeleiding bieden aan cliënten die vallen onder het overgangsrecht Wmo 2015, ondertekend. Op dit overzicht (pdf, 73 KB) staan alle zorgaanbieders die de overeenkomst hebben getekend.
Opmerking bij deelovereenkomst overgangsklanten: (18/11/2014)
In de Deelovereenkomst voor het leveren van Maatwerkvoorziening Begeleiding Overgangsrecht in de Wet maatschappelijke ondersteuning, staat in Bijlage 2, artikel 5.1.2. onder voetnootnr. 4, dat Gemeenten vóór 15 november a.s. een opgave doen aan aanbieders van de gemiddelde maandelijkse omvang van de geleverde begeleiding in 2014 op cliëntniveau. Op basis daarvan zouden gemeente en aanbieders een bedrag per cliënt per product afspreken. Op basis van een analyse van de overgedragen gegevensbestanden blijkt dat dit een te complexe opgave is, die bovendien met teveel onzekerheden omgeven is. Daarom is besloten daar vanaf te zien. In plaats daarvan analyseren de Lekstroomgemeenten op het niveau van de aanbieders de gemiddelde geleverde begeleiding in 2014. Aan de hand van de ingediende facturen zullen de Lekstroomgemeenten het zorggebruik in 2015 monitoren. Op basis daarvan, kan er bij (grote) afwijking in 2015 t.o.v. 2014 met de betreffende aanbieder in gesprek worden gegaan om verdere afspraken hierover te maken.
Basisovereenkomst
De colleges van de Lekstroomgemeenten (Houten, Nieuwegein, Vianen, Lopik, IJsselstein) hebben de basisovereenkomst AWBZ/Wmo vastgesteld. Zie persbericht (pdf, 223 KB) van 22 juli 2014.
Ondertekening van de basisovereenkomst betekent overigens niet dat u automatisch in aanmerking komt voor levering. Daarvoor dient u te voldoen aan bepaalde voorwaarden die worden vastgelegd in de deelovereenkomst(en). Deze zijn te vinden bij de vergaderstukken van de fysieke overlegtafels en onder het kopje ‘stukken in ontwikkeling’.
Partijen die aan de Fysieke overlegtafel hebben deelgenomen
De volgende partijen hebben deelgenomen aan de fysieke overlegtafel: Lister, Stichting Vitras/CMD, Reinaerde, Zorgspectrum, Stichting Altrecht, Stichting Boogh, Abrona, Axioncontinu, Rivas, Syndion en Vereniging van Zorgboerderijen (regio Utrecht).
Agenda's en verslagen fysieke overlegtafel
27 mei 2014
17 juni 2014
1 juli 2014
22 juli 2014
- 3e fysieke overlegtafel (pdf, 233 KB)
- Deelovereenkomst nieuwe klanten concept (pdf, 684 KB)
- Deelovereenkomst overgangsklanten concept (pdf, 686 KB)
- Verslag 3e fysieke overlegtafel (pdf, 507 KB)
26 augustus 2014
- De op 26 augustus 2014 geplande fysieke overlegtafel gaat NIET door. Er wordt na de fysieke overlegtafel van 16 september 2014 nog een nieuwe fysieke overlegtafel gepland te weten op 23 september 2014.
16 september 2014
- 4e fysieke overlegtafel (pdf, 230 KB)
- Deelovereenkomst nieuwe klanten versie 6 concept (pdf, 785 KB)
- Deelovereenkomst overgangsklanten versie 2 concept (pdf, 1 MB)
- Verslag 4e fysieke overlegtafel (pdf, 521 KB)
7 oktober 2014
- 5e fysieke overlegtafel (pdf, 237 KB)
- Deelovereenkomst nieuwe klanten, versie 8 concept (pdf, 1,024 KB)(Inmiddels (17/10) is er al een versie 9, zie 'stukken in ontwikkeling').
- Deelovereenkomst overgangsklanten versie 8 concept (pdf, 1 MB) (Inmiddels (17/10) is er al een versie 9, zie 'stukken in ontwikkeling').
- Tekstvoorstel voor facturering en verantwoording (pdf, 506 KB) (Hier komt in de week van 20/10 een nieuwe versie van.)
- Prijsvoorstel overgangsklanten (Inmiddels (14/10) is er een nieuwe versie, zie onder 'stukken in ontwikkeling')
- Prijsberekening voor de nieuwe productindeling (Inmiddels i(14/10) s er een nieuwe versie, zie onder 'stukken in ontwikkeling')
- Verslag 5e fysieke overlegtafel (pdf, 442 KB)
2 december 2014
- 6e fysieke overlegtafel (pdf, 234 KB)
- Presentatie Bauke Keulen m.b.t. zorgtoewijzing en declaratie (pdf, 450 KB)
Contractstukken vorige jaren
- Addendum 2019
- Addendum 2018
- Addendum 2017
- Addendum 2016
- Addendum 2015
Contact
Heeft u vragen over een verwijzing, een herindicatie of wilt u overleggen over casuïstiek? Mail dan naar het desbetreffende Sociaal Team van de gemeente waar de client woonachtig is.