Energieneutraal 2040

Houten werkt samen aan betaalbare en duurzame energie in 2040  

In 2040 wil Houten energieneutraal zijn: dat betekent dat alle energie die we gebruiken duurzaam wordt opgewekt, hier in onze eigen gemeente. Steeds meer inwoners doen al mee: ze isoleren hun woningen, koken en rijden elektrisch, en hebben zonnepanelen. Maar we zijn er nog niet. Daarom stelde het college B&W de Werkagenda energie 2026-2030 vast. Deze agenda beschrijft de concrete acties voor de komende vijf jaar om Houten stap voor stap dichter bij energieneutraal 2040 te brengen. 

Samen met inwoners, lokale energiecoöperaties, maatschappelijke initiatieven, partners en ambtenaren zetten we in op energie besparen, duurzaam verwarmen en koelen, lokaal energie opwekken en opslaan én energie slimmer gebruiken. 

Energiegebruik verandert snel  

We gebruiken steeds meer elektriciteit – om te koken, te rijden, te verwarmen zonder aardgas en het gebruiken van apparaten - terwijl fossiele energie duurder wordt en het elektriciteitsnet voller raakt. Dit vraagt om slimme keuzes om in 2040 energieneutraal te zijn. Houten werkt al ruim 15 jaar aan de energietransitie. Dit doet zij samen met actieve lokale maatschappelijke initiatieven, ondernemers en inwoners.

Vier acties richting 2030   

De Werkagenda energie richt zich op 4 belangrijke uitvoeringslijnen tot 2030 waar iedereen aan kan meedoen:  

  • Energie besparen  
    Door huizen en gebouwen beter te isoleren besparen we met elkaar en bereiden we ons voor op een aardgasvrije toekomst. 
  • Duurzaam verwarmen en koelen 
    Stap voor stap wijken en gebouwen aardgasvrij maken met bijvoorbeeld warmtenetten en andere duurzame oplossingen.  
  • Meer duurzame elektriciteit opwekken en opslaan 
    Lokaal opgewekt met aandacht voor ruimtelijke kwaliteit en netcapaciteit.  
  • Slimmer energiegebruik  
    Vraag en aanbod afstemmen om het stroomnet te ontlasten.