Fietsstad van Nederland

Houten is dé Fietsstad van Nederland! Door het autovrije fietsnetwerk kreeg Houten deze titel van de Nationale Fietsersbond in 2008, 2018 en 2019. 

Waarom is Houten dé Fietsstad van Nederland?

  • Fietsers hebben in Houten altijd voorrang. Auto’s zijn te gast en er zijn géén verkeerslichten. Je bent snel bij de voorzieningen die liggen aan het brede Fietsnetwerk. Met behulp van QR-codes op lantaarnpalen en je mobiele telefoon, vind je je route.
  • Houten bleef na 2008 investeren in fietsvriendelijkheid. Sinds 2011 kun je je fiets parkeren in een bewaakt innovatief Fietstransferium onder het spoor, met perfecte aansluiting op het OV. Eén roltrap op en je stapt in de trein. Ook bij de uitbreiding van Houten-Zuid koos Houten opnieuw voor een fietsvriendelijke inrichting.  
  • Jong en oud fietsen zich gezond. Kinderen fietsen al vanaf hele jonge leeftijd veilig naar school, het centrum en naar hun (sport)vereniging. Dit bevordert hun vrijheid, zelfstandigheid en zelfvertrouwen. Die veiligheid is ook van belang voor minder mobiele ouderen en mensen met een beperking. Zij kunnen zo langer (blijven) fietsen, regie houden over hun leven en in contact blijven met andere inwoners.

Kennis delen met de wereld

Al vanaf de jaren ’90 trekken delegaties van stads- en verkeersplanners, bestuurders en studenten naar Houten om het succes als fietsstad met eigen ogen te zien. De gemeente Houten doet weinig aan promotie. Fietsstad Houten is zelf het visitekaartje. Publicaties in (vak)bladen en op internet doen de rest. Al vanaf het begin kwamen er groepen ontwerpers en studenten uit Nederland op excursie naar het snelgroeiende Houten. Eind jaren negentig komt ook de belangstelling vanuit het buitenland op gang. De meeste delegaties komen uit de Verenigde Staten en Scandinavië.

Ambitie gemeente

Het is de ambitie van de gemeente Houten zich internationaal verder te profileren door:

  • samen te werken bij ontwikkelingsprojecten die op fietsen gericht zijn;
  • deel te nemen aan Europese netwerken van fietsvriendelijke steden;
  • actief het fietsbeleid van Houten te presenteren tijdens internationale congressen;
  • het bieden van een aantrekkelijk toeristisch en recreatief aanbod voor fietsliefhebbers.

Houten is voor veel gemeenten een inspirerend voorbeeld. Reden dat op 20 juni 2019 ook het Nationaal Fietscongres met 350 fietsprofessionals in Houten wordt gehouden. De verkiezing tot Fietsstad van Nederland in 2008 en 2018 heeft bijgedragen aan de nationale en internationale naamsbekendheid van Houten.

Kennis delen met de wereld

Al vanaf de jaren ’90 trekken delegaties van stads- en verkeersplanners, bestuurders en studenten naar Houten om het succes als fietsstad met eigen ogen te zien. De gemeente Houten doet weinig aan promotie. Fietsstad Houten is zelf het visitekaartje. Publicaties in (vak)bladen en op internet doen de rest. Al vanaf het begin kwamen er groepen ontwerpers en studenten uit Nederland op excursie naar het snelgroeiende Houten. Eind jaren negentig komt ook de belangstelling vanuit het buitenland op gang. De meeste delegaties komen uit de Verenigde Staten en Scandinavië.

Duurzame mobiliteit actueler dan ooit

Houten is niet alleen heel trots op de Fietsstad-status maar deelt de opgedane kennis en ervaring ook graag met de wereld. Fietsdelegaties zijn dan ook van harte welkom. Op het programma staat meestal een presentatie over Fietsstad Houten en een fietsrondleiding.

Met meer dan 30 delegaties van soms wel 50 personen per jaar is de teller inmiddels de 5.000e bezoeker al gepasseerd. Naar verwachting zal de belangstelling alleen maar verder toenemen, omdat duurzame mobiliteit, klimaat, energie, gezondheid, (verkeers)veiligheid en leefbaarheid, vooral in de (grote) steden, wereldwijd actueler zijn dan ooit.

Ambitie gemeente

Het is de ambitie van de gemeente Houten zich internationaal verder te profileren door:

  • samen te werken bij ontwikkelingsprojecten die op fietsen gericht zijn;
  • deel te nemen aan Europese netwerken van fietsvriendelijke steden;
  • actief het fietsbeleid van Houten te presenteren tijdens internationale congressen;
  • het bieden van een aantrekkelijk toeristisch en recreatief aanbod voor fietsliefhebbers.

Houten heeft twee NS-stations, Houten en Houten Castellum, met treinen naar Utrecht en ’s-Hertogenbosch. Beide trainstations hebben een bewaakt fietstransferium zodat je eenvoudig en gratis je fiets parkeert, vlakbij de treinen en bussen. Die bussen rijden over de Rondweg. Ook de haltes langs de Rondweg zijn goed met de fiets bereikbaar en hebben fietsparkeerplaatsen.  

Impressie NS station met fietstransferium

Bekijk de film met een impressie van het NS station met fietstransferium

Houten is optimaal veilig voor alle fietsers, vooral door het autovrije fietsnetwerk. Fietsers hebben op kruisingen altijd voorrang. Kinderen kunnen dus al vanaf hele jonge leeftijd, al dan niet zelfstandig, naar school fietsen. En als het veilig is voor kinderen, dan is het veilig voor iedereen. Dus ook senioren en ouderen kunnen optimaal veilig, en daardoor tot op extreem hogere leeftijd, (blijven) fietsen.

Ruimte aan fietser en OV, auto te gast

In Houten krijgen fietsers alle ruimte. De automobilist is niet vergeten, maar te gast. Waar je ook in Houten moet zijn, via het fietsnetwerk zijn alle bestemmingen vlot en veilig bereikbaar.

Waar je ook woont, het centrum met de winkels is niet langer dan een kwartier fietsen. Meer dan 60% van de mensen komt dan ook op de fiets naar het centrum. Ook alle scholen liggen aan het fietsnetwerk zodat zij per fiets goed bereikbaar zijn.

Het fietsnetwerk en de voorzieningen voor openbaar vervoer sluiten goed op elkaar aan. Fietsroutes leiden naar de trein- en busstations, waar bovendien overdekte en bewaakte fietsparkeerplaatsen zijn gemaakt.