Cybersecurity awareness

In het politiedistrict Lekpoort werken we het gehele jaar door samen met de politie en met gemeenten Nieuwegein en Vijfheerenlanden aan uw en onze cyberveiligheid.

Nieuwsgierig wat u zelf kunt doen? Lees de brochures op deze pagina

Cyberveiligheid en senioren

Cyberveiligheid en jongeren

Bekijk de meerdelige YouTube: Geflasht. In deze serie interviewen Luca en Lante jongeren op straat over cybercriminaliteit. Bekijk hoe jongeren denken over deze onderwerpen en krijg tips en tricks over hoe je cyber- weerbaar wordt en kan voorkomen dat je slachtoffer wordt van verschillende vormen van cybercriminaliteit.

Als inwoner kunt u zelf checken of uw accountgegevens (on)veilig zijn. Dit kunt u doen op de website: haveibeenpwned.com. Op deze website vult u uw e-mailadres of telefoonnummer in, drukt op ‘pwned’ en ziet meteen of uw gegevens voorkomen in een datalek. Het kan bijvoorbeeld zijn dat uw telefoonnummer is gevonden in een Facebook-lek, of uw e-mail voorkomt in een lek van een online dienst.

Tips

  • Kies sterke en vooral ook unieke wachtwoorden. Verander direct het wachtwoord dat bij een datalek betrokken is, ook op andere plaatsen als u het vaker gebruikte. Een wachtwoordmanager kan helpen unieke wachtwoorden te onthouden en in te vullen.
  • Stel tweefactorauthenticatie in, en gebruik als extra beveiligingsmiddel bij voorkeur een authenticator-app, niet sms. Vermijd of verwijder zoveel mogelijk uw 06-nummer/sms als extra beveiliging voor accounts. Via sim-swapping kunnen criminelen je 06-nummer en de daarmee beveiligde accounts overnemen.
  • Wees extra alert. Behandel elk verzoek dat met betalen, overboeken of inloggen heeft te maken met argwaan. Laat u niet overtuigen door persoonlijke gegevens die in een bericht of telefoontje worden genoemd.
  • Bel zelf je bank bij twijfel. Ga niet in op mailtjes, sms’jes of telefoontjes van 'uw bank' die u iets opdragen. Log ook niet in via een linkje in een bericht. Controleer berichten via de bank-app of beveiligde omgeving op de website.
    Een echt bericht van de bank krijgt u via de bank-app, de echte website of via een brief. Maar let op: ook berichten per brief kunnen nep zijn.
  • Gebruik verschillende mailadressen. Gebruik bij voorkeur verschillende mailadressen of zogenoemde aliassen bij u accounts. Zo kunt u spam of nepmails makkelijker (onder)scheiden van uw belangrijke mail.
  • Beperk en verwijder data. Voer bij het maken van accounts geen onnodige gegevens in. En gaat u weg bij een bedrijf of website? Verwijder dan het account.
  • Meld ID-fraude. Wordt er identiteitsfraude gepleegd met uw gegevens, neem dan contact op met Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en –fouten en doe aangifte, voor hulp en schadebeperking.
  • Meld een datalek. Er is een meldplicht voor organisaties om datalekken te melden. Loopt u zelf tegen een datalek aan en reageert de betrokken organisatie niet (goed), dan kun je een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.