Hulp bij kinderopvangtoeslagenaffaire

 

Als je als ouder, kind van een gedupeerde ouder of ex-toeslagpartner getroffen bent door de problemen met de kinderopvangtoeslag, dan kun je via de gemeente hulp krijgen. Brede ondersteuning heet dat. De hulp is er voor jou (als ouder, kind van een gedupeerde ouder of ex-toeslagpartner) en je gezin, en hij is er op verschillende gebieden. Bijvoorbeeld op het gebied van zorg, gezin, werk, financiĆ«n en/of wonen.

Hieronder leggen we uit wat brede ondersteuning precies betekent. En ook hoe we er samen voor zorgen dat die hulp precies past bij jouw situatie. Je kunt ook hier de flyer bekijken (jpg, 161 KB) of bekijk onderstaand filmpje voor kinderen van gedupeerde ouders.

Zijn jouw ouders of verzorgers erkend gedupeerd door de fouten met de kinderopvangtoeslag, dan is er voor jou de kindregeling. De kindregeling is bedoeld als steuntje in de rug. Naast een geldbedrag is er gratis hulp vanuit je eigen gemeente. Dat heet brede ondersteuning. In deze video vertel ik je welke hulp er is en hoe je die kunt krijgen. Wat kan jouw gemeente voor je doen? Je krijgt altijd hulp. Die past bij jouw situatie. Dit wordt gedaan door hulp te bieden op de 5 leefgebieden. Geld, wonen, werk, zorg of je gezin. Dit is voor Iedereen verschillend en dus altijd maatwerk. Misschien heb je schulden of vind je het moeilijk om met geld om te gaan of heb je hulp nodig om je thuissituatie te verbeteren. Je kunt ook hulp krijgen bij je opleiding of werk. En Als je niet lekker in je vel zit, kan de gemeente meekijken naar wat je nodig hebt om je weer goed te voelen. Soms is er hulp nodig, die fijn is voor het hele gezin. Ook dan denkt jouw gemeente mee over een oplossing. Neem contact op. Wil je gebruik maken van de hulp van jouw gemeente? Laat je gemeente dan weten dat je hulp nodig hebt. Contact opnemen kan op twee manieren. Bel je gemeente vertel dat je belt voor de kindregeling en gebruik wilt maken van de brede ondersteuning. In alle gemeenten zijn er medewerkers die je kunnen helpen. Het telefoonnummer vind je op kindregelingvoorjou.nl. Of bel met het serviceteam gedupeerden kinderopvangtoeslag. Zij geven jouw contactgegevens door aan je gemeente. Je gemeente belt je daarna op om verder te praten over je hulpvraag wel zo makkelijk. Wat gebeurt er daarna om je zo goed mogelijk te helpen? Maak je eerst kennis met jouw contactpersoon die je begeleidt vanuit de gemeente. Samen bekijken jullie welke hulp je nodig hebt en wat er allemaal kan. Daar maken jullie dan samen afspraken over in een plan van aanpak. Soms komt de hulp van je gemeente zelf en soms van een andere organisatie. Ben je iets vergeten te zeggen? Geef niks. Dit kun je op een later moment alsnog aan jouw contactpersoon vertellen. Hoe bereid je je voor? Dan nog wat tips om je voor te bereiden op het kennismakingsgesprek. Neem iemand mee als je dat fijn vindt. Kies zelf een plek uit waar je je prettig voelt en spreek daar af met je contactpersoon zet vragen die je hebt alvast op papier en denk na over welke hulp je nodig hebt. Weet je niet precies welke hulp dat is? Geen probleem, daar kun je het tijdens het gesprek Samen over hebben. Wil je meer weten? Kijk dan op kindregelingvoorjou.nl of bel met 0800 2358358.

 

Wat is brede ondersteuning?

Brede ondersteuning is dus hulp. Hulp op allerlei onderdelen van je leven. Welke hulp jij nodig hebt, kunnen we alleen samen bepalen. Dat doen we in een gesprek. We kijken daarin met elkaar waar jij steun bij kunt gebruiken en wat jij nodig hebt. Dat kan bijvoorbeeld zijn:

  • Uitleg over zaken die je ingewikkeld vindt. Of hulp bij zaken waar je heel erg tegenop ziet. Bijvoorbeeld zaken op een rijtje zetten en overzicht over je geld en geldzaken krijgen.
  • Het kan ook zijn dat je je ergens zorgen over maakt en je graag wilt dat iemand met je meedenkt. En je de weg wijst naar de juiste hulp. Hulp om je thuissituatie te verbeteren, om werk te vinden, of bij gezondheidsproblemen. De hulp kan voor jou zijn, voor je kinderen of voor het hele gezin.
  • Wanneer je het fijn vindt kan onze medewerker vanuit de gemeente bij gesprekken zijn die je met de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) hebt. Die gesprekken gaan vaak over de beoordeling van je financiĆ«le compensatie en schade. Onze medewerker kan ook helpen bij het indienen van je private schulden.
  • Heb je specialistische hulp nodig, zoals van een psycholoog? Dan is het goed om ook dat te bespreken met onze medewerker. Ook daar kunnen we je bij helpen.
  • Soms heb je ook hulp in of rond het huis nodig. Zoals onderhoud dat je eerder niet kon doen door je problemen met de kinderopvangtoeslag. Ook dat kan je met de medewerker bespreken. Samen kijken jullie wat in jouw geval passende hulp is.

Plan van aanpak

De medewerker van de gemeente houdt overzicht over de hulp aan jou en je gezin, en houdt contact om met je te bespreken of alles goed loopt. Ook stellen jullie samen een plan van aanpak op. Hierin staan alle afspraken over de hulp die je krijgt. Je krijgt dit plan ook mee naar huis. Zo kun je nog eens rustig alle afspraken nalezen. Heb je vragen? Dan kun je ook die altijd aan de medewerker stellen!

Met wie heb je contact bij onze gemeente?
In onze gemeente hebben wij een steunpunt opgericht van medewerkers die veel weten over de toeslagenaffaire en over de hulp die geboden kan worden. Zij hebben al heel veel gesprekken gevoerd en ze weten precies hoe het herstelproces van UHT eruitziet. Ze denken graag met je mee over hoe jouw leven weer op de rit kan komen. En je mag ze alles vragen.