Hulp bij kinderopvang toeslagenaffaire
Als je als ouder of kind getroffen bent door de problemen met de kinderopvangtoeslag, dan kun je via de gemeente hulp krijgen. Brede ondersteuning heet dat. Die hulp is er voor jou (als ouder of kind van een gedupeerde ouder) en je gezin, en hij is er op verschillende gebieden. Bijvoorbeeld op het gebied van zorg, gezin, werk, financiƫn en/of wonen.
Hieronder leggen we uit wat brede ondersteuning precies betekent. En ook hoe we er samen voor zorgen dat die hulp precies past bij jouw situatie.
Wat is brede ondersteuning?
Brede ondersteuning is dus hulp. Hulp op allerlei onderdelen van je leven. Welke hulp jij nodig hebt, kunnen we alleen samen bepalen. Dat doen we in een gesprek. We kijken daarin met elkaar waar jij steun bij kunt gebruiken en wat jij nodig hebt. Dat kan bijvoorbeeld zijn:
- Uitleg over zaken die je ingewikkeld vindt. Of hulp bij zaken waar je heel erg tegenop ziet. Bijvoorbeeld zaken op een rijtje zetten en overzicht over je geld en geldzaken krijgen.
- Het kan ook zijn dat je je ergens zorgen over maakt en je graag wilt dat iemand met je meedenkt. En je de weg wijst naar de juiste hulp. Hulp om je thuissituatie te verbeteren, om werk te vinden, of bij gezondheidsproblemen. De hulp kan voor jou zijn, voor je kinderen of voor het hele gezin.
- Wanneer je het fijn vindt kan onze medewerker vanuit de gemeente bij gesprekken zijn die je met de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) hebt. Die gesprekken gaan vaak over de beoordeling van je financiƫle compensatie en schade. Onze medewerker kan ook helpen bij het indienen van je private schulden.
- Heb je specialistische hulp nodig, zoals van een psycholoog? Dan is het goed om ook dat te bespreken met onze medewerker. Ook daar kunnen we je bij helpen.
- Soms heb je ook hulp in of rond het huis nodig. Zoals onderhoud dat je eerder niet kon doen door je problemen met de kinderopvangtoeslag. Ook dat kan je met de medewerker bespreken. Samen kijken jullie wat in jouw geval passende hulp is.
Plan van aanpak
De medewerker van de gemeente houdt overzicht over de hulp aan jou en je gezin, en houdt contact om met je te bespreken of alles goed loopt. Ook stellen jullie samen een plan van aanpak op. Hierin staan alle afspraken over de hulp die je krijgt. Je krijgt dit plan ook mee naar huis. Zo kun je nog eens rustig alle afspraken nalezen. Heb je vragen? Dan kun je ook die altijd aan de medewerker stellen!
Met wie heb je contact bij onze gemeente?
In onze gemeente hebben wij een steunpunt opgericht van medewerkers die veel weten over de toeslagenaffaire en over de hulp die geboden kan worden. Zij hebben al heel veel gesprekken gevoerd en ze weten precies hoe het herstelproces van UHT eruitziet. Ze denken graag met je mee over hoe jouw leven weer op de rit kan komen. En je mag ze alles vragen.
Contact
Neem contact op met Angela Poelen
Telefoonnummer: (030) 6392611
Mobiel: (06) 50055168
of mail naar : a.poelen@wil-lekstroom.nl
Bereikbaar op maandag, woensdag en donderdag