Koninklijke onderscheiding voor Houtenaar Bert van den Oord

Bert van den Oord (66) uit Houten heeft vandaag een koninklijke onderscheiding ontvangen. Uit handen van burgemeester Karen Heerschop ontving hij het lintje dat hoort bij de benoeming tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. De uitreiking was bij het KNMI in De Bilt, waar Van den Oord jarenlang werkte en waar vandaag, ter gelegenheid van zijn aanstaande pensionering, een conferentie werd gehouden.

Van den Oord werkte ruim veertig jaar als wetenschapper en leverde belangrijke bijdragen aan onderzoek naar de zon, de atmosfeer en ruimteweer. Hij stond bekend om zijn vermogen om ingewikkelde wetenschappelijke kennis om te zetten in praktische toepassingen voor de samenleving.

Meetinstrument 

Bij het KNMI speelde hij een belangrijke rol bij de ontwikkeling van het Ozone Monitoring Instrument (OMI), een meetinstrument aan boord van een NASA-satelliet. De gegevens hiervan worden wereldwijd gebruikt voor onderzoek naar de ozonlaag en luchtkwaliteit.

Na een periode van ernstige ziekte zette Van den Oord zich met nieuwe energie in voor de ontwikkeling van de Nederlandse ruimteweerdienst. Daarmee hielp hij Nederland beter voorbereid te zijn op verstoringen door zonne-uitbarstingen, die onder meer satellieten en navigatiesystemen kunnen beïnvloeden.

Met de onderscheiding wordt zijn grote bijdrage aan wetenschap, innovatie en maatschappelijke veiligheid erkend.