Vanuit het buitenland naar Houten verhuizen
- Verhuist u naar Nederland en gaat u in Houten wonen? En blijft u hier het komende half jaar minimaal 4 maanden of langer?
Maak dan binnen 5 dagen na aankomst een afspraak op het gemeentehuis. - Dit geldt ook als u eerder in Nederland heeft gewoond.
- Na uw inschrijving krijgt u binnen 30 dagen een burgerservicenummer (BSN).
- Bent u hier korter dan 4 maanden en wilt u een burgerservicenummer? Dan kunt u zicht inschrijven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Dat kan bijvoorbeeld bij de gemeente Utrecht.
- Heeft u een partner en/of kinderen die ook ingeschreven moeten worden? Dan moeten zij met u meekomen naar de afspraak.
Afspraak maken
Met de knoppen hieronder kunt u een afspraak maken. Maak een keuze of u eerder of niet eerder in Nederland heeft gewoond.
Wat moet u meenemen bij de afspraak?
Om aangifte te doen bij het gemeentehuis aan de balie heeft u de volgende documenten nodig:
- geldig identiteitsbewijs (waarop de nationaliteit vermeld staat) van alle personen die ingeschreven moeten worden,
- huurcontract of toestemming van de hoofdbewoner van het adres waar u woont, inclusief een kopie van zijn of haar identiteitsbewijs,
- Officiële documenten uit uw tijd in het buitenland. Bijvoorbeeld een geboorteakte, huwelijksakte, erkenningsakte of echtscheidingsakte.
Let op: als deze documenten niet in het Nederlands, Engels, Duits of Frans zijn, moeten ze eerst vertaald en gelegaliseerd worden. Doe dit voordat u naar Nederland komt. Bekijk de voorwaarden per land - Als u een niet Europese nationaliteit heeft: een bewijs dat de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) uw verblijf heeft goedgekeurd (MVV),
- Als u uit Aruba, Bonaire, Curaҫao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten komt: een bewijs van uitschrijving uit het bevolkingsregister.