Trouwen of geregistreerd partnerschap

Trouwen of geregistreerd partnerschap

Gaat u trouwen of een geregistreerd partnerschap aan met uw partner? Dan moet u dit vooraf melden in de gemeente waar u dit wil gaan doen.

  • U moet de melding minstens 2 weken voor de geplande datum doen. Of maximaal een jaar voor de geplande datum.
  • Heeft u een voorkeur voor een trouwambtenaar uit een andere gemeente? Let op! Dan moet u de aanvraag minstens 6 weken voor de geplande datum invullen. 
Inloggen met DigiD Melding trouwen of partnerschap

Belangrijk: Bij het invullen van het formulier moet u de volgende gegevens bij de hand houden:

  • Beide partners moeten inloggen met DigiD
  • Gegevens van eerdere huwelijken en/of partnerschappen en ex-partners
  • Gegevens getuigen inclusief BSN
  • Kopieën van de legitimatiebewijzen van beide partners en van de getuigen (met deze kan de BABS uw identiteit controleren). Met de app KopieID maakt u met uw mobiele telefoon of tablet een veilige kopie van uw identiteitsbewijs. Lees meer op rijksoverheid.nl.

Let op: Uw voorgenomen huwelijks- of geregistreerd partnerschapsdatum is pas definitief, nadat de gemeente dit aan u heeft bevestigd. De gemeente neemt binnen 5 werkdagen na uw melding contact met u op.

Wilt u alvast weten of de gewenste datum beschikbaar is? Neem dan telefonisch contact met ons op: 030 63 92 611.  

  • Bij een huwelijk en partnerschapsregistratie moeten minimaal 2 en maximaal 4 getuigen aanwezig zijn.
  • Iedereen boven de 18 jaar mag getuige zijn. 
  • Heeft u geen eigen getuigen? Dan kan de gemeente voor getuigen zorgen. De kosten voor getuigen van de gemeente zijn per getuige € 21,25.

Is uw partner geen Nederlander of EU-onderdaan? Dan moet u het formulier melding voorgenomen huwelijk partnerschap verblijfsrecht (pdf, 121 KB) ( english version (pdf, 117 KB)) invullen. Na ontvangst door ons zullen wij contact met u opnemen.  

Ook heeft u heeft de volgende documenten nodig van uw partner:

  • een afschrift van de geboorteakte
  • een geldig identiteitsbewijs 
  • een verklaring van woonplaats/burgerlijke staat/nationaliteit/
  • als u eerder getrouwd bent geweest: de echtscheidingsakte of de overlijdensakte

Het kan soms veel tijd kosten om documenten op te vragen. Documenten uit het buitenland moeten gelegaliseerd zijn. Soms moet u een beëdigde vertaling aanleveren. Op de website van de Rijksoverheid kunt u meer informatie vinden.

U trouwt of gaat een geregistreerd partnerschap automatisch aan in beperkte gemeenschap van goederen. Als u dit anders wilt regelen, moet u dit vóór de datum van uw huwelijk/geregistreerd partnerschap met de notaris bespreken. Meer hierover leest u op de website van Rijksoverheid.

U kunt uw melding ook schriftelijk doen. Download dan het formulier ‘melding voorgenomen huwelijk of partnerschap kort (pdf, 290 KB)’ en vul dit in. U kunt het scannen en mailen naar backofficepbz@houten.nl of opsturen naar: 

Gemeente Houten
T.a.v. de burgerlijke stand
Postbus 30
3990 DA Houten  

Wilt u de melding persoonlijk bij ons afleveren? Dan kunt u hiervoor online een afspraak maken.