Trouwen of geregistreerd partnerschap
- Als u wilt trouwen in Houten óf een geregistreerd partnerschap wilt aangaan, kunt u online een ceremonie boeken. U heeft hier DigiD voor nodig.
- De verschillen tussen een huwelijk en een geregistreerd partnerschap kunt u overzichtelijk terugvinden op overheid.nl(Verwijst naar een externe website). Let tijdens het boeken op dat u de juiste keuze maakt tussen huwelijk of partnerschap.
- Heeft u of uw partner een nationaliteit van een land buiten de Europese Unie en een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd? Dan moet u beide de verklaring schijnhuwelijk(Verwijst naar een externe website) afleggen. Bel voor u de ceremonie boekt eerst naar 030 6392611.(Verwijst naar een telefoonnummer)
- Voor niet-inwoners geldt een wachttijd van 6 maanden voor een kosteloze ceremonie. Als u als niet-inwoner gebruik wilt maken van deze ceremonie bel dan eerst naar 030 6392611(Verwijst naar een telefoonnummer).
Allereerst kiest u of u een geregistreerd partnerschap of een huwelijk wilt aangaan. Voor zowel een partnerschap als een huwelijk kunt u kiezen uit de onderstaande drie opties.
Let bij het boeken goed op dat u de juiste ceremonie kiest. Na uw definitieve boeking kunt u dit niet meer wijzigen.
Gratis ceremonie
- Dinsdag om 09:00 uur of 09:30 uur.
- In de trouwkamer van het gemeentehuis.
- De ambtenaar doet alleen wat wettelijk verplicht is. U krijgt dus geen persoonlijke toespraak.
- De ceremonie duurt 10 minuten.
- Maximaal 6 personen, inclusief bruidspaar en getuigen.
- U heeft vooraf geen contact met de trouwambtenaar.
- Voor niet-inwoners geldt een wachttijd van 6 maanden.
Eenvoudige ceremonie
- Woensdag om 14:00 uur of 14:30 uur.
- In de trouwkamer van het gemeentehuis.
- De ambtenaar doet alleen wat wettelijk verplicht is. U krijgt dus geen persoonlijke toespraak.
- De ceremonie duurt 10 minuten.
- Maximaal 6 personen, inclusief bruidspaar en getuigen.
- U heeft vooraf geen contact met de trouwambtenaar.
Uitgebreide ceremonie
- De ceremonie in het gemeentehuis is mogelijk van maandag t/m zaterdag. U kunt ook kiezen voor één van onze trouwlocaties of een andere locatie.
- U krijgt een persoonlijke toespraak van de trouwambtenaar.
- De ceremonie duurt maximaal 45 minuten.
- Het is mogelijk dat een derde een toespraak houdt.
1. Regel uw trouwlocatie
U kunt 1 van de trouwlocaties in Houten reserveren voor uw gewenste trouwdatum. Let op: neem van tevoren zelf contact op met de trouwlocatie om te reserveren. De bevestiging van de boeking van de trouwlocatie heeft u nodig bij de aanvraag. Wanneer u kiest voor een uitgebreide ceremonie in de raadzaal, neem dan eerst telefonisch contact met ons op.
2. Kies uw getuigen
Op de ceremonie moeten 2 tot 4 getuigen (van 18 jaar of ouder) aanwezig zijn. U kunt eigen getuigen meenemen. Of 1 of 2 getuigen van de gemeente inhuren. Bij het boeken van uw ceremonie heeft u de legitimatiebewijzen van uw getuigen nodig.
3. Kies uw trouwambtenaar
U kunt bij een uitgebreide ceremonie kiezen voor een trouwambtenaar van de gemeente Houten of voor een trouwambtenaar van een andere gemeente. Heeft u voorkeur voor een trouwambtenaar uit een andere gemeente. Dan moet u de aanvraag minstens 6 weken voor de geplande datum indienen.
4. Boek uw ceremonie
U boekt uw ceremonie via de knop ‘boek hier uw ceremonie’. Tijdens het boeken doet u automatische een melding voorgenomen huwelijk (ondertrouw). De gemeente neemt contact met u op als er meer informatie nodig is.
Uw voorgenomen huwelijks- of geregistreerd partnerschapsdatum is pas definitief, nadat de gemeente dit aan u heeft bevestigd. De gemeente neemt binnen 5 werkdagen na uw melding contact met u op.
1. Kies uw getuigen
Op de ceremonie moeten 2 tot 4 getuigen (van 18 jaar of ouder) aanwezig zijn. U kunt eigen getuigen meenemen. Of 1 of 2 getuigen van de gemeente inhuren. Bij het boeken van uw ceremonie heeft u de legitimatiebewijzen van uw getuigen nodig.
2. Boek uw ceremonie
U boekt uw ceremonie via de knop ‘boek hier uw ceremonie’. Tijdens het boeken doet u automatische een melding voorgenomen huwelijk (ondertrouw). De gemeente neemt contact met u op als er meer informatie nodig is.
Uw voorgenomen huwelijks- of geregistreerd partnerschapsdatum is pas definitief, nadat de gemeente dit aan u heeft bevestigd. De gemeente neemt binnen 5 werkdagen na uw melding contact met u op.
Heeft u vóór 6 mei 2024 al een datum vast laten leggen bij de burgerlijke stand en wilt u nu verder met het boeken van de ceremonie via onderstaande knop? Neem dan eerst telefonisch contact op met de burgerlijke stand via 030 - 63 92 611(Verwijst naar een telefoonnummer)
Bij het boeken van een ceremonie moet u de volgende gegevens bij de hand houden:
- DigiD van uzelf en uw partner.
- Een kopie identiteitsbewijs van uzelf en van uw getuigen. Met de app KopieID maakt u een veilige kopie van uw identiteitsbewijs. Lees meer op rijksoverheid.nl(Verwijst naar een externe website).
- U heeft samen besloten of u kiest voor een huwelijk of een geregistreerd partnerschap en u heeft samen een keuze gemaakt tussen de ceremonies (gratis, eenvoudig of uitgebreid). Na uw boeking kunt u dit niet meer zelf wijzigen.
- Indien van toepassing: een bevestiging van de reservering van de trouwlocatie.
- U en uw partner zijn allebei 18 jaar of ouder.
- U bent beiden ongetrouwd en heeft geen geregistreerd partnerschap met iemand anders. Of u bent gescheiden of uw partnerschap is beëindigd.
- Minimaal één van beide partners woont in Nederland.
- U trouwt automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Als u dit anders wilt regelen, moet u dit vóór de datum van uw huwelijk met de notaris bespreken. Meer hierover leest u op de website van Rijksoverheid(Verwijst naar een externe website).
Locatie | Dag | Kosten |
---|---|---|
Gemeentehuis | Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur | € 541,75 |
Gemeentehuis | Eenvoudige ceremonie (woensdag 14.00 uur en 14.30 uur) | € 295,30 |
Gemeentehuis | Zaterdag en officiële feestdagen 09.00-17.00 uur / ma - za na 17.00 uur | € 895,60 |
Andere locatie | Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 20.00 uur | € 363.00 |
Andere locatie | Zaterdag, Zondag en feestdagen en maandag t/m vrijdag na 20.00 uur | € 413,15 |
Bijzonder huis | Ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek | € 378,90 |
Overige kosten
Product | Kosten |
---|---|
Trouw-/Partnerschapsboekje (zonder omslag) | € 22,00 |
Trouw-/Partnerschapsboekje (met kunststof omslag) | € 40,75 |
Getuigen van de gemeente per getuige | € 24.45 |
Trouwambtenaar andere gemeente | € 48.95 |
Aanwijzen eenmalige trouwlocatie door bruidspaar | € 123,40 |
Aanwijzen trouwlocatie voor 3 jaar door eigenaar/beheerder | € 185,15 |
Er zijn gevallen waarin u extra documenten nodig heeft. Bijvoorbeeld:
- U bent in het buitenland geboren.
- U heeft in het buitenland gewoond.
- U bent geen Nederlander of EU-onderdaan.
- U wilt een eigen trouwambtenaar meenemen.
- U wilt niet op onze trouwlocaties of het gemeentehuis trouwen, maar ergens anders.
- U staat onder curatele.
Bel naar 030 6392611(Verwijst naar een telefoonnummer) om uw situatie uit te leggen of mail naar backofficepbz@houten.nl(Verwijst naar een e-mailadres). Wij kijken dan of u misschien nog meer moet opsturen/inleveren.
Goed om te weten
- Woont u in het buitenland en wilt u in Nederland trouwen? Meld uw voorgenomen huwelijk dan bij de gemeente Den Haag(Verwijst naar een externe website).
- Wilt u trouwen in het buitenland? Vraag eerst aan de buitenlandse instantie waar u trouwt welke documenten u nodig heeft. U hoeft geen melding in Nederland te doen. Heeft u een verklaring van huwelijksbevoegdheid nodig?, bel dan naar de gemeente 030 6392611.(Verwijst naar een telefoonnummer)
Lukt het u niet om de ceremonie digitaal te boeken? Maak dan een afspraak aan de balie en neem het volgende mee:
- Geldig identiteitsbewijs van u beiden.
- Kopieën van het identiteitsbewijs van uw getuigen. Tip: een veilige kopie maken kan met de KopieID-app(Verwijst naar een externe website).
- Bij een uitgebreide ceremonie: de naam van de trouwambtenaar(Verwijst naar een externe website) van uw voorkeur.
Tijdens deze afspraak kunt u ook andere zaken regelen, zoals de betaling van uw huwelijk. U kunt ook alvast de trouwzaal bekijken.
Wijzigen
Wilt u de datum of locatie van het huwelijk of geregistreerd partnerschap wijzigen? Of wenst u een wijziging in uw keuze tussen een huwelijk of een partnerschap? Stuur dan een mail naar backofficepbz@houten.nl(Verwijst naar een e-mailadres). Vermeld daarin:
- uw namen
- de datum van het oorspronkelijke huwelijk, partnerschap of omzetting
- het telefoonnummer waar we u op kunnen bereiken
Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op. Aan het wijzigen van de datum of locatie kunnen kosten verbonden zijn. Raadpleeg hiervoor de onderstaande tabel.
Annuleren
Wilt u uw voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap annuleren? Stuur dan een mail naar backofficepbz@houten.nl(Verwijst naar een e-mailadres). Vermeld daarin:
- uw namen
- de datum van het oorspronkelijke huwelijk, partnerschap of omzetting
- het telefoonnummer waar we u op kunnen bereiken
- uw bankrekeningnummer met tenaamstelling
- reden annulering
Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op. Aan het annuleren zijn kosten verbonden. Raadpleeg hiervoor de onderstaande tabel.
Product | Kosten |
---|---|
eerste wijziging van de reservering tot 1 maand voor de voltrekking | Gratis |
tweede of volgende wijziging van de reservering tot 1 maand voor de ceremonie | € 30,50 |
elke wijziging van de reservering binnen 1 maand voor de ceremonie | € 107,35 |
annulering tot 3 maanden voor ceremonie | 25% leges |
annulering binnen 3 maanden tot 1 maand voor ceremonie | 50% leges |
annulering binnen 1 maand voor ceremonie | 75% leges |
annulering gratis huwelijk/partnerschap/omzetting | € 33,25 |
Meer informatie
- Naamgebruik veranderen
- Trouwen: wat moet ik regelen?(Verwijst naar een externe website)
- Trouwen, samenlevingscontract en geregistreerd partnerschap(Verwijst naar een externe website)
- Trouwambtenaar kiezen
- Trouwlocaties
Heeft u vragen over trouwen in Houten of heeft u problemen met het online boeken van een huwelijk/geregistreerd partnerschap? Neem dan contact met ons op via 030 - 63 92 611(Verwijst naar een telefoonnummer). Mailen kan ook: backofficepbz@houten.nl(Verwijst naar een e-mailadres)