Briefadres aanvragen
Situaties waarin u een briefadres kunt krijgen:
- U bent dakloos of thuisloos.
- U kunt tijdelijk niet in uw eigen huis wonen, bijvoorbeeld vanwege een echtscheiding of een breuk in een lange relatie.
- U moet een korte periode overbruggen tussen twee woningen in.
- U verblijft in een zorginstelling (verpleeghuis, verzorgingshuis) of een blijf-van-mijn-lijfhuis.
- U verblijft in een instelling voor kinderbescherming.
- U zit in een gevangenis.
- U hebt een beroep waarvoor u rondreist en daarom hebt u geen vast adres. U bent bijvoorbeeld binnenvaartschipper of circusartiest.
- U gaat tijdelijk naar het buitenland en wilt een adres in Nederland houden. Dit kan alleen als u korter dan 8 maanden weggaat.
Korte uitleg
Als u geen vast woonadres in Nederland heeft, kunt u zich tijdelijk inschrijven op het adres van iemand die u kent. Dat heet een briefadres. Op dat adres ontvangt u uw post. U moet dit aanvragen bij de gemeente.
Een briefadres is een adres waar u niet woont, maar alleen post ontvangt. Het is een tijdelijke oplossing voor een periode waarin u geen vast woonadres heeft.. Post van de overheid ontvangt u dan op het briefadres.
Briefadres op het adres van familielid of kennis
Als briefadres geeft u het adres op van een familielid of kennis. De briefadresgever moet daar toestemming voor geven, want hij of zij moet er voor zorgen dat post van de overheid bij u terechtkomt.
Goed om te weten
- Een briefadres is alleen een administratief adres. U woont daar niet.
- U kunt in Nederlands maar op een adres ingeschreven staan dat is of een woonadres of een briefadres
- Krijgt u een briefadres omdat u tijdelijk geen woonadres hebt? Dan moet u er alles aan doen om uw situatie te verbeteren en een woonadres te vinden.
- Het verschilt per situatie hoe lang een briefadres geldig is. In eerste instantie als uw aanvraag wordt goedgekeurd is het voor drie maanden, daarna wordt uw situatie opnieuw beoordeeld.
- De briefadresgever moet persoonlijk bij de afspraak aanwezig zijn om toestemming te geven.
Wat zijn de voorwaarden voor een briefadres
- Het moet een bestaand woonadres (geen bedrijfspand) zijn in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). Het moet een fysiek adres zijn. Een postbus (bijvoorbeeld van PostNL) kan niet.
- Er moet iemand op het adres wonen en daar ingeschreven staan. Het mag dus geen leegstaande woning zijn.
- Er mogen maximaal 2 personen een briefadres hebben op hetzelfde adres. Behalve als het om een gezin gaat. Een gezin telt als 1 persoon.
U krijgt binnen 4 weken per post bericht of uw briefadres is toegekend of afgewezen. Wij sturen de brief naar het adres dat u als briefadres hebt opgegeven. Het kan zijn dat wij u om extra gegevens vragen. Als uw briefadres is toegekend, wordt u met dat adres geregistreerd in de Basisregistratie Personen (BRP). U wordt dan uitgeschreven van uw oude adres.
Als hoofdbewoner moet u ervoor zorgen dat post van de overheid terechtkomt bij de persoon die een briefadres heeft op uw adres. Daarnaast kan de gemeente u om inlichtingen en documenten vragen die nodig zijn om de Basisregistratie Personen (BRP) bij te houden. Het is verplicht om daar aan mee te werken.
Geen financiële gevolgen
Als hoofdbewoner bent u niet verantwoordelijk voor eventuele schulden. Er zijn ook geen gevolgen voor uw bijstandsuitkering, gemeentebelasting, huur- of zorgtoeslag. Een persoon met een briefadres staat wel ingeschreven op uw adres, maar niet als bewoner.
Goed om te weten:
- U mag maximaal 2 personen een briefadres geven op uw adres. Behalve als het om een gezin gaat. Een gezin telt als 1 persoon.
- U kunt een boete krijgen als u bewust of onbewust bijdraagt aan onjuiste informatie in de BRP.
Een briefadres is gratis.