Gladheidbestrijding

De gemeente is dag en nacht paraat om gladheid te bestrijden als de winter toeslaat. We zetten ons in om de belangrijkste wegen en fietspaden in Houten begaanbaar te houden. Door de weersverwachting goed in de gaten te houden en preventief te strooien, proberen we de gladheid voor te zijn.

Nieuwsgierig hoe dit in de praktijk gaat? Bekijk snel dit filmpje!

Het is weer winter en die komt vaak met kou en met sneeuw. Sfeervol en gezellig maakt niet altijd even handig, zeker niet als je de weg op moet. Hoe bereidt de gemeente houdt zich voor op de gladheid en Waarom wordt er soms wel en soms niet gestrooid?

De verantwoordelijkheid van de gemeente houdt het ten behoeve van de gladheidsbestrijding is dat de inwoners van Houten zoveel mogelijk op een veilige manier de weg op kunnen dat in ieder geval veilig bij een werkplek of waar ze moeten wezen kunnen komen.

Nou piketmedewerker, dat wil zeggen dat je dan ja, dus piketdienst hebt. We zijn met 6 personen, is één keer in de 6 weken bij in principe aan de beurt. En ja, dat heeft te maken met allerlei calamiteiten die in Houten plaatsvinden, hè, dus dat is onder andere dan de gladheid. Nou, op het moment dat we denken dat de eerstelijns piketambtenaar dan denkt van hé, er moet gestrooid gaan worden. Dan gaat ie de tweede lijns piketambtenaar bellen en dan zegt hij, nou we gaan bijvoorbeeld de bruggen strooien en dan gaat hij zorgen dat de wensen opgetrommeld worden en we vermelden ook daar nog van hoeveel gram zout er gestrooid moet worden en nat of droog zout.

De inschatting van het zout strooien is een inschatting van de eerstelijns piket. Die heeft de gegevens, heeft hij bij zich en die kijken dan, waarvan de verwachting is dat er sfeer zwaarder rijp is, dan moet er wat meer gestrooid worden. En dan praat je over 10 g nat en als er een met sneeuwval een praatje over 20 tot 25 gram.

De gemeente houten, die zette 3 vrachtwagens in en 3 het tractoren en er gaat ook een busje bij voor de hand gemeen, dan moet de bushaltes moeten daar gestrooid worden met een hand karretje en de dagploeg die doet de de bejaarde routes met de handkaarten ook.

Strooien, er wordt  in principe niet alle tijden gestrooid. Het is zo dat we tot 's avonds 11 uur strooien en dan tussen 11 en 4 uur's ochtends niet. Alleen extreme situaties. Is er echt ijzel of sneeuwval of belt de politie het is glad, dan gaan we wel de weg op. Maar als er gewoon een beetje vorst is, dan doen we dat niet. 

De inwoners van Houten wat die vinden van het strooien. Wat wij allemaal op sociale media volgen, komen wij er eigenlijk best positief van af. Afgelopen jaar hebben wij regelmatig complimenten gehad, voor het dusdanig optreden van de wijkteammedewerkers dat ze volledig hun best gedaan hebben. 

 

Volgorde van strooien

  1. alle doorgaande wegen, hoofdfietspaden, bushaltes en uitvalswegen politie en brandweer
  2. de hoofdwegen in de wijk en wegen met verhoogd risico op ongevallen
  3. overige locaties

Het duurt ongeveer drie uur om de hoofdroutes te doen. Mocht het nodig zijn, strooien we ze een tweede keer. Bij extreme omstandigheden (zware sneeuwval of ijzel) strooien we de hoofdroutes meerdere malen of gebruiken we sneeuwschuivers om ze toegankelijk te maken. De overige routes strooien duurt ongeveer 2,5 uur.

Het is helaas onmogelijk om alle fietspaden, stoepen en wegen te strooien. Wij concentreren ons op de belangrijkste en meest gebruikte routes.

Wij strooien in principe in de volgende situaties

  1. Bij opvriezen van natte weggedeelten en bij lichte sneeuwval: uitsluitend de doorgaande wegen en de hoofdfietspaden en de opritten naar de bushaltes langs De Rondweg.
  2. Bij aanhoudende ijzel en/of zware sneeuwval strooien en/of schuiven we naast de bovengenoemde wegen ook op een aantal voetpaden en locaties handmatig (F-route, G-route). Dit doen we doorgaans alleen op normale werkdagen tussen 7.30 en 16.00 uur.

Route Soort route Omschrijving
Goud Bruggenroute De Schalkwijksebrug en de Goyerbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal inclusief de bijbehorende fietspaden.
Roze, Groen, Oranje, Blauw, Bruin, Geel, Zwart, Rood Strooiactie/ strooiactie-extra Deze route omvat alle doorgaande wegen, hoofdfietspaden, inprikkers en uitvalswegen van politie en brandweer
Bushaltes Bushaltes Opritten, trappen en bovendek bushaltes
Wijkontsluitingswegen Wijkontsluitingswegen In deze route worden de doorgaande wegen in de wijk gestrooid.
F-route-handmatig aangegeven voetpaden In deze route worden de paden bij bejaardenwoningen en winkelcentra sneeuwvrij gemaakt en gestrooid.
G-route-handmatig Openbare locaties die extra zorg vragen bij langdurige ijzel/ sneeuwval. Handmatig te strooien en te ruimen locaties nabij openbare voorzieningen zoals scholen, sociaal culturele centra, kinderdagverblijven e.d.

Klik op de afbeelding om de kaart te zien